Połowa lat 50. to niezwykle burzliwy ale jednocześnie obfitujący w sukcesy oraz zmiany okres w historii naszego klubu. Najstarsi kibice zapamiętali z pewnością pierwszy historyczny awans do pierwszej ligi w 1953 r. oraz innowacje wprowadzane przez jednego z autorów sukcesu - trenera Mieczysława Bieńka. Jedną z nich były zgrupowania przedsezonowe organizowane poza Opolem. Najczęściej trener Bieniek obierał kierunek górski, gdzie zabierał piłkarzy na zgrupowania do Krynicy Zdrój oraz Karpacza. Najczęściej wybieranym środkiem transportu na początku lat 50. była kolej, jednak nie wszędzie można było dojechać pociągiem. Na zgrupowania wybierano autokar typu "ogórek". Specjalnie dla kibiców Odry odnaleźliśmy zdjęcie z jednego wyjazdu w góry.
Zdjęcie pochodzi z 1955 r. i choć mocno jest niewyraźne, to możemy domniemać że przejazd piłkarzy Odry (wówczas Budowlanych) odbywał się w całkiem komfortowych warunkach. Najprawdopodobniej piłkarze korzystali z autokaru SAN produkowanego w zakładach w Sanoku. Większego wyboru właściwie nie było, ponieważ po 1945 r. tylko zakłady w Sanoku i Jelczu produkowały rodzime autokary. Jednak to właśnie na Podkarpaciu specjalizowano się w produkcji autokarów dalekobieżnych a trasa do Karpacza z pewnością do takich należała.
Nie jesteśmy w stanie stwierdzić jakim dokładnie modelem podróżowali nasi piłkarze, jednak biorąc pod uwagę konstrukcję oraz częściowo przeszklony dach, skłaniamy się właśnie do autokaru pochodzącego z Sanoka. Podobną konstrukcję z charakterystycznymi szybami - która notabene nigdy nie weszła do produkcji - odnaleźliśmy na portalu histografy.pl
Jeśli jednak jesteście miłośnikami polskiej motoryzacji, czekamy na Wasze podpowiedzi odnośnie zaprezentowanego "ogórka" przewożącego piłkarzy Odry.